StarCraft, från spel till Esport

Starcraft utvecklades under 90-talet av Blizzard Entertainment och lanserades den 31 Mars 1998. Det var ett realtids strategispel som inte liknat något annat tidigare. Konceptet var enkelt, man valde en av tre faktioner. Terran (Människor), Protoss (Hög teknologisk utomjordisk ras) eller Zerg (Enorma primitiva monsterösa insektsliknande varelser som anpassar sin DNA efter hot och behov). Därefter börjar du samla in en blå kristall som grund resurs och en form av gas som din sekundära resurs. Med dessa resurser börjar du bygga en bas och trupper. Medans du bygger upp din arme så skickar du ut små trupper för att hitta fienden och därefter är ditt jobb att förstöra dennes bas.shutterstock_245381560

Det som gjorde spelet unikt var den snabba fart spelet hade och man var tvungen att konstant hålla sig uppdaterad på vad som hände på kartan. Många som spelade kännde att det var svårt på en helt ny nivå till skillnad från tidigare spel titlar inom RTS genren som t.ex. Command & Conquer serien eller Red Alert serien där man i stort sett bara behövde en resurs och du hade obergränsad arme kapacitet. I StarCraft har man en begränsad arme kapacitet och två resurser. Dessa två skillnader gjorde spelet mer färdighetskrävande. Till den punkt där man började tävla i det.

När spelet blev ett Esport spel så kom det in med stormkliv. Det blev fort en stor succé och tillsammans med spel som Counter Strike och ett antal år senare Dota så skapades Esporten som något folk såg fram emot. Idag är tyvärr StarCraft 2 lite döende i Esport genren då den har snabbt blivit utkonkurrerad av den växande scenen av Leuge of Legends och Dota 2.